Blog |
28 May 2021

4 verzekeringen voor je webshop

Je winkel uitbreiden of je naamsbekendheid vergroten? Dat kan tegenwoordig heel gemakkelijk met een webshop. Via platformen als WooCommerce en Shopify kan je heel snel een eigen webshop opzetten. Maar wat met de verzekeringen voor je webshop? Moet je bestaande verzekeringen aanpassen of sluit je best bijkomende verzekeringen af? Onze experten zochten het uit.

4 verzekeringen voor je webshop

Aansprakelijkheidsverzekering

Zodra je goederen (of diensten) verkoopt, kunnen klanten je verantwoordelijk stellen als ze schade ondervinden door jouw producten. Zelfs als blijkt dat jij niet verantwoordelijk bent voor de schade, is de kans groot dat de koper eerst bij jou komt aankloppen. Om deze schade te dekken neem je best de waarborg ‘na levering’ op in je aansprakelijkheidsverzekering. Zo ben je ingedekt wanneer je producten schade zouden veroorzaken.

Waarborg koopwaar in de brandverzekering

De goederen die je via je webshop verkoopt, zijn waarschijnlijk gestockeerd in je winkel of in een magazijn. Een brand of overstroming kan deze goederen hevig beschadigen. Denk er dus aan om je koopwaar binnen je brandverzekering op te nemen. Zo ben je beschermd tegen schade. In deze polis is het ook mogelijk om je koopwaar te beschermen tegen diefstal.

Cyberverzekering

Webshops zijn steeds vaker het doelwit van cybercriminelen. Door zo’n cyberaanval kunnen hackers toegang krijgen tot de gegevens van je winkel en die van je klanten. Het openbaar verspreiden van deze klantgegevens kan dan grote gevolgen hebben. Het luik aansprakelijkheid binnen de cyberverzekering beschermt je hiertegen. 

Daarnaast kan je je ook verzekeren tegen eigen schade. Bijvoorbeeld de kosten die je maakt om de gegevens te herstellen en je webshop weer draaiend te krijgen. Ook cyberdiefstallen en -afpersing, bedrijfsschade of administratieve boetes kan je in dit luik verzekeren.

Rechtsbijstandverzekering

Ook wanneer je online zaken doet, is een rechtsbijstandverzekering geen overbodige luxe. De rechtsbijstandverzekering verdedigt je belangen wanneer je verantwoordelijk wordt gesteld voor schade of andere problemen. Dat kan gaan over klachten van klanten of geschillen met leveranciers. 

Start je binnenkort met een webshop? Vergeet dan je verzekeringen niet. Onze experten stellen graag een vrijblijvende offerte samen.

Tip: hoe ga je om met klachten wanneer pakjes niet zijn aangekomen of beschadigd zijn?

Wat als het pakketje verloren gaat of beschadigd wordt geleverd? Is dit dan automatisch een verzekerd ‘schadegeval’?

Eerst en vooral, de transportfirma die zorgt voor de verzending, is hier vaak voor verzekerd. Zij staan dan in voor eventuele schadevergoedingen. Zij zijn tenslotte verantwoordelijk om het pakket tot bij de klant te brengen.

Voor jou als winkelier kan het wel nuttig zijn om te kunnen aantonen dat je pakje wel degelijk geleverd werd (bijvoorbeeld via GPS-tracking).

Als verkoper blijf je wel verantwoordelijke om de goederen schadevrij af te leveren aan het transportbedrijf. Hou dit bij via een vast systeem om bewijskracht te hebben bij betwisting.
Gratis vrijblijvende
offerte?

We maken met plezier een gratis en vrijblijvende offerte voor je op. Zo heb je meteen een overzicht van je verwachte kosten. 

Nog niet helemaal overtuigd? We staan je graag te woord!